Wednesday 12 December 2012

Pulau Sipadan


PULAU SIPADAN...

by Afylza Ammira...

Pulau Sipadan ialah sebuah pulau  lautan berhampiran dengan Semporna, sebuah bandar di pantai timur Sabah, Malaysia. Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia yang diperbuat daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut.




Pulau Sipadan terkenal sebagai satu pilihan tempat bagi aktiviti menyelam skuba
 ( skuba driving ) antara yang terbaik di dunia.




Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban dunia ( New 7 Wonders of Nature Votes Committe ), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia pada tahun berakhir Julai 2009


Pulau Sipadan mempunyai tarikannya yang tersendiri. Alam bawah laut Sipadan menawarkan kepada para penyelam pemandangan yang penuh dengan kehidupan marin seperti Barracuda, penyu, ikan dan sebagainya. Warna- warna yang banyak dan bertukar ganti, birai, celah, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk oleh pelbagai karang menanti untuk disaksikan oleh para penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan di dunia.

Pulau ini telah diwujudkan sebagai tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1933 dan persekitarannya yang asal telah dapat dikekalkan sehingga kini. Di sekitar Pulau Sipadan mempunyai beberapa kawasan popular untuk penyelam "Hot spot centre to scuba divers" misalnya Barracuda Point, Turtle Cavern ( Gua Penyu ), Coral Gardens, Drop Off ( terletak berhampiran jeti utama Pulau Sipadan ), North Point, West Ridge, Taman-taman Tergantung (Hanging Gardens), Lobster Lair, Staghorn Crest, South Point, Turtle Patch , Batu Karang Tengah (Mid Reef), Whitetip Aveneu dan Coral Gardens.


KEISTIMEWAAN PULAU SIPADAN

Pulau Sipadan amat terkenal dengan keindahan lautnya yang menjadi faktor utama ramai pelancong sama ada di dalam ataupun di luar negara yang berkunjung ke sini dan menghabiskan percutian mereka bersama keluarga tersayang dan juga di samping orang yang disayangi. bagi yang berminat dengan ketenangan alam semulajadi, bolehlah berkunjung dan bercuti di pulau ini.




KEINDAHAN SEMULAJADI......           

KEINDAHAN  HIDUPAN LAUT 
YANG DAPAT DILIHAT OLEH 
PENGUNJUNG....,,

KEINDAHAN YANG 
MEMBERIKAN KETENANGAN 
KEPADA PENGUNJUNG YANG 
DATANG......

KEINDAHAN YANG 
MEMBAWA SERIBU 
KEGEMBIRAAN BUAT 
SI PENGUNJUNG......





     



















































   
















No comments:

Post a Comment