Sunday 16 December 2012

 CARA MEMBUAT CARIAN PANTAS MELALUI INTERNET(SEARCH ENGINE).

Untuk membuat carian pantas:
1. Menggunakan kotak carian.
2. Mencari di ruang Sitemap.
3. Merujuk ke bahagian Kategori
4. Merujuk ke Arkib Harian.
5. Merujuk ke Arkib Bulanan.
Gunakan kotak carian untuk carian pantas cara biasa. Jika Anda mahu mencari apa-apa maklumat berkenaan sesuatu topik tertentu misalnya iPad atau Android, taip di kota carian lalu tekan Enter.
Hasil carian iAwani dipaparkan dalam format tajuk beserta tarikh, kategori, huraian, gambar, link ke sumber berita serta link untuk ke artikel-artikel berkaitan. Jika Anda malas untuk mencari page by page, klik ke tajuk artikel-artikel berkaitan. Ada belasan tajuk juga ada disediakan thumbnail link.
Jika Anda mahu membaca berita terbaru berkaitan sesuatu gajet sahaja, teknik terbaik adalah dengan merujuk ke bahagian Sitemap atau ke bahagian Kategori.
Setiap berita yang disampaikan iAwani di klasifikasikan mengikut kategori masing-masing – berita terbaru dalam setiap kategoti akan berada di bahagian atas sekali. Link ke setiap kategori kami letakkan di bahagian sidebar (di sebelah kanan skrin Anda) untuk memudahkan Anda mengklik ke kategori-kategori tertentu. Setiap kategori memaparkan jumlah artikel yang ada di situ.
Fungsi Sitemap kami sediakan di satu page khas. Dalam laman ini Anda akan dapat melihat kesemua tajuk artikel dipaparkan mengikut tarikh ia dikeluarkan dalam sususan kategori mengikut turutan huruf dari A sampai ke Z. Apple, Android, Aksesori berada di bahagian atas sebab perkataannya dimulakan dengan huruf A.
Artikel paling baru akan berada di bahagian paling atas, artikel paling lama berada di bahagian belakang sekali. Page ini hanya akan memaparkan link ke tajuk artikel sahaja namu ia berguna sebagai quick reference.
Kami terharu menerima email dari ketua sekumpulan pelajar kolej yang menjadikan iAwani sebagai sumber bacaaan simply sebab minat mahu tahu perkembangan terbaru tablet serta smartphone. Jujur dari hati kami benar-benar rasa terharu.
Email ringkas itu menjadi penyuntik semangat buat kami.
Alhamdulillah, iAwani diberi pujian kerana liputan berita kami lebih cepat dari laman blog teknologi lain. Terkejut kami membaca email tersebut sebab niat kami bukanlah untuk bersaing dengan mana-mana blog, sebaliknya hanya untuk mencapai target yang kami sendiri tetapkan.

Atau 

Untuk mencari di dalam Wikipedia:
- Jika anda lihat di sebelah kiri pelayar web (browser) anda, terdapat satu kotak yang berlabel cari, dan diikuti dengan Pergi dan Cari. Taip sahaja apa yang anda ingin cari ke dalam kotak carian dan tekan kekunci Enter. Atau klik Pergi / Cari.
  Enjin Carian Luar
Terdapat banyak enjin gelintar yang boleh mencari dalam laman web tertentu sahaja, termasuk Wikipedia. Biasanya carian tersebut adalah berdasarkan teks yang ditunjuk di dalam perlayar web, jadi markup wiki tidak menjadi masalah.
Secara amnya, pencarian yang menggunakan enjin carian/gelintar luar adalah lebih pantas daripada carian Wikipedia. Walau bagaimanapun, oleh kerana cache enjin gelintar bergantung kepada bila sesuatu laman web diindeks, halaman yang baru dicipta tidak akan terpapar. Ini juga bermakna cache enjin tersebut mungkin tidak dapat memaparkan versi terkini sesuatu halaman. Seperkara lagi, apabila menggunakan carian luar, rencana yang dikehendaki (sekiranya ada) jarang berada di tempat teratas, sebaliknya berada lebih bawah daripada rencana-rencana lain yang turut memuatkan perkataan yang dicari. Ini adalah disebabkan oleh teknik pencarian optimum enjin carian tersebut.
Persoalan-persoalan ini mungkin boleh diatasi dengan menggunakan beberapa enjin carian kerana setiap enjin gelintar memproses Wikipedia dengan cara yang berbeza:

- Yahoo! memasukkan Wikipedia sebagai satu kandungan tetap dan mengemaskini datanya (Yahoo!) secara berkala.

- Clusty memuaturun data/kandungan Wikipedia dan memprosesnya secara berkala, kemudian mencipta abstrak secara automatik dan thumbnail gambar. Clusty juga menguraikan alihan (redirect), penghilang kekaburan (disambiguation) dan kategori.


selamat mencuba..=) 

By: Dg Muhaini

No comments:

Post a Comment