Saturday 12 January 2013

Ranau...

 ~RANAU~ 

bagaimana untuk ke sini??
  • Jangka masa : 3 jam
  • Jarak : 126km
kenderaan
Tambang
Tempat tiba
Balik ke KK
Peringatan*
Bas( KK ke Kundasang atau Ranau)
KK ke Ranau
RM 15.00(seorang)
Ranau ke Poring
RM 6.00(seorang)
TERMINAL BAS BANDARAYA (UTARA) City bus terminal (North) tukar bus di  Ranau to PHS
sebelah pinti masuk PHS. bas Rnau ke KK.
KK - Ranau 7:30am-5:00pm
Ranau- Poring 7:00am-3:00pm
Teksi
Lebih kurang
1) RM 160 per teksi 2) RM 300 per teksi
1) stesen teksi Ranau  ( sebelah Merdeka Field)
2) Hotel
Ambil teksi dari PHS ke pekan  Ranau .  ambil teksi dari Ranau ke KK
 sewa kereta
dari RM 180per kereta dan keatas untuk sehari. 
kompeni sewa kereta. lobi hotel untul servis sewa kereta.

Rujuk senarai servis sewa kereta


~~Poring Hot Spring

mahu berhibur sambil menghilangkan stress di samping menjaga ksihatan??



Poring Hot spring terletak di Ranau sabah. disini pengunjung berpeluang merasa sendiri air panas semula jadi. air pansa ini dtangnya ari guning kinabalu. Pengunjung boleh merasa senndiri air panas ini. kebanyakkan pengunjung yang datang akan merendam kaki mereka dalam air panas ini tidak kurang juga yang merendam seluruh badan. dikatakan boleh menghilangkan stress disamping dapat menjaga kesihatan. bayaran masuk warga tempatan RM3 dewasa dan RM1 kanak-kanak. manakala pelancong asing RM15 dewasa dan RM10 kanak-kanak.

~~Conopy Walk Way


 Conopy walk way adalah sebuah jambatan sepanjang 175 meter dan sepanjang 41-43 meter tinggi. ianya dibuka seawal 9 pagi hingga 4 petang. Bayaran untuk masuk adalah sebanyak RM3 untuk dewasa dan RM5 untuk pelancong serta RM5 untuk yuran kamera.
disini pegunjung berpeluang untuk melihat dengan lebih dekat hutan yang berusia 130 milion tahun. disamping itu keberanian untuk berada di tempat tinggi juga boleh diuji disini.




~~Pusat Orkid



Bagi yang meminati bunga pasti tidak akan melepaskan peluang untuk berkunjung ke pusat orkid (Orchid Centre) di Ranau ini. pusat orkid ini adalah antara yang terbesar ada di Sabah. terdapat lebih kurang 1200 spesies orkid yang ada di sini. yuran masuk bagi pengunjung tempatan adalah RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak. RM10 dewasa dan RM5 kanak-kanak untuk pengunjung dari luar negara.

 ~~Taman Rama-rama




Disini, pengunjung juga berpeluang untuk mengunjungi taman rama-rama. taman rama-rama ini adalah yang pertama di Borneo. Rama-rama disini bebas untuk berkeliaran di sekitar taman. terdapat bermacam-macam spesies rama-rma yang berwarna-warni. Taman ini juga adalah tempat kajian, penyelidikan dan pemeliharaan untuk spesies rama-rama yang terancam. masa yang sangat sesuai untuk mengunjung taman ini adalah sebelum dan sekitar jam 3 petang kerana ianya adalah waktu rama-rama aktif. bayaran masuk adalah sebanyak RM3 untuk dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. mnakala untuk pengunjung dari luar negara adalah RM 4 untuk dewasa dan RM2 untuk kanak-kanak.









 ~~Accomondation sugestion


Kampung Kundasang(Along Kundasang-Ranau Highway)Kundasang Ranau, Sabah
Tel:088-889388/ 889488 Fax:088-889288
Star rating:2 Rooms:64 Room Rates RM92-RM180
Facilities:Bar&Cocktail,Lounge,Coffee,Shop/Restaurant,Conference/Convention Facilities,Disco Karaoke/Night Club,In-House Video/Cable/Satellite TV,International Direct Dialling

By: Dg Muhaini Sulaiman


No comments:

Post a Comment