Sunday 16 December 2012

"Maliau Basin"


Maliau Basin

Maliau Basin mempunyai keluasan seluas 588,4 kilometer persegi di Tawau, pada Bahagian Tengah Selatan Sabah. Ia mengandungi himpunan daripada 12 jenis hutan, yang terdiri daripada hutan montane rendah yang didominasikan oleh pokok Agathis megah,  gunung hutan rawa dan tanah pamah serta hutan bukit.



Pelawat yang berminat untuk memasuki  Maliau Basin terlebih dahulu meminta kebenaran kepada Yayasan Sabah. Maliau Basin adalah kawasan primitif  dan terpencil dengan kemudahan perhubungan yang terhad serta kemudahan keselamatan.

AKTIVITI 
Pencinta alam menggemari Maliau Basin kerana ia mempunyai kawasan yang sangat baik untuk menjelajah hutan dan melihat burung. Pada waktu malam pula, pengunjung boleh memilih untuk memandu pada waktu malam untuk melihat hidupan liar. Maliau Basin juga mempunyai air terjun yang sangat indah.




Perjalanan ke Maliau Basin terbaik dilakukan dalam kumpulan yang besar.:

1.       5 hari, 4 malam berjumlah RM2730 bagi 2 orang dewasa warganegara Malaysia. Manakala  bukan warganegara Malaysia  RM3610.
2.       Bagi kategori kumpulan yang melibatkan 8-12 orang, kadar untuk orang dewasa adalah RM1450 warganegara Malaysia  dan  RM2270 bukan warganegara Malaysia.

*yuran tersebut termasuk makan (sarapan pagi,makan tengahari dan makan malam),
 Yuran perkhidmatan  dan penggunaan tapak perkemahan,sewa radio dan renjer hutan sebagai penunjuk arah.





CARA UNTUK KE MALIAU BASIN:

Perjalanan uktk ke Maliau Basin boleh melalui jalan raya sama ada daripada Tawau atau Keningau. Perjalanan ke sana hendaklah menggunakan kenderaan pacuan empat roda dan sangat bergantung kepada keadaan cuaca kerana perjalanan untuk ke Maliau Basin melalui jalan balak ( jalan yang digunakan oleh lori balak).

Perjalanan dari Tawau dan Keningau ke pintu masuk Pusat  Pemuliharaan Maliau basin mengambil masa 5 jam, jarak dari Tawau ke pintu masuk Pusat  Pemuliharaan  Maliau Basin adalah 190 kilometer.









1 comment:

  1. salam sejahtera,jika bagi 5 org tapi utk satu malam sahaja..berapakah kadarnya.? dan macam mana untuk berhubung dengan yayasan sabah untuk kebenaran.?

    ReplyDelete